Sök:

Sökresultat:

11911 Uppsatser om Barn pć kvinnojour - Sida 1 av 795

?Det Àr tack vare dom jag lever?. : En utvÀrdering av en kvinnojour.

I en fallstudie som Àr tÀnkt att utgöra en del av en större utvÀrdering har en kvinnojour i en medelstor svensk stad undersökts avseende mÄluppfyllnad och kundnöjdhet samt framtida utvecklingsmöjligheter. Med utgÄngspunkt i ett genusperspektiv och med tyngdpunkten lagd pÄ brukarnas upplevelse av behov, förvÀntan och resultat har jourens verksamhet studerats. Med hjÀlp av dokumentstudier, halvstrukturerade intervjuer enskilt och i grupp samt enkÀter har bilden av en behövd och omtyckt verksamhet vuxit fram. SÀrskilt dÄ det gÀller psykisk hÀlsa, rÀdsla och sjÀlvförtroende men Àven för andra problemomrÄden har det stöd jouren erbjuder visat sig vara betydelsefullt. Den största förÀndring som skett pÄ individnivÄ Àr att det fysiska vÄldet har upphört.

NÀr pojkar betraktas som mÀn : en kvantitativ och kvalitativ studie om ÄldersgrÀns för tonÄrspojkar pÄ Sveriges kvinnojourer

This paper aimed to investigate to what extent there is an age cut-off for teenage boys in the women?s shelters of Sweden and how a possible cut-off is described and maintained. This occurrence has not been investigated earlier to a large extent, which emphasizes the importance of this paper. A mixed strategy was used to cover both the frequency as well as the explanations to the age cut-off. The quantitative survey was sent to all women?s shelters in Sweden and the result showed that 56 % of the shelters had an age cut-off for teenage boys from 12 years of age and above.

De osynliga barnen? - en kvalitativ studie om barns vardag pÄ kvinnojourer

AnmÀlningar av barnmisshandel ökar för varje Är. I mÄnga av dessa fallen Àr det misshandel i hemmiljö som gör att barnet tillsammans med sin mamma mÄste fly till en kvinnojour. Syftet med denna kvalitativa studie var att undersöka hur barns vardag ser ut nÀr de bor pÄ en kvinnojour. För att undersöka detta har följande fyra frÄgestÀllningar anvÀnts: Hur ser personalen pÄ barnens vardag i allmÀnhet? Hur arbetar personalen med att hjÀlpa barnen med skolarbete, aktiviteter och kontakter? Hur anser personalen att deras kunskapsnivÄ Àr för att möta barnen i deras vardag? Hur fungerar barns vardag nÀr de bor pÄ kvinnojour?För att finna svar pÄ detta har enskilda intervjuer genomförts med personalen vid sex olika kvinnojourer i Göteborg och i nÄgra av de angrÀnsande kommunerna.

?Vi ser det pÄ olika sÀtt, helt klart!? : Kvinnojourens erfarenhet av samverkan med socialtjÀnsten

Att behÀrska tvÄ sprÄk och tvÄ lÀnders syn pÄ pedagogik Àr en bra förutsÀttning om man vill undersöka och jÀmföra dessa tvÄ lÀnders syn pÄ barn med funktionsnedsÀttning. Syftet med föreliggande uppsats Àr dÀrmed att belysa hur skolans styrdokument i Sverige och i Ungern formulerar och beskriver barn med funktionsnedsÀttning. En del av syftet Àr ocksÄ att finna likheter och skillnader mellan det svenska och det ungerska styrdokumentet.Som material till ÀndamÄlet anvÀnds den nya svenska Skollagen (2010) och den ungerska Utbildningslagen (1993). Analysen genomfördes med analysverktyget diskursanalys dÀr jag har analyserat sprÄket som beskriver barn med funktionsnedsÀttning.Resultaten visar att bÄda skollagarna har en tydlig koppling till de gÀllande internationella dokumenten dÀr allas lika vÀrde poÀngteras. Den svenska Skollagen har dessutom en relationell och deltagande syn pÄ funktionsnedsÀttning medan den ungerska Utbildningslagen, som Àr 17 Är Àldre Àn den svenska lagen, betonar en kompensatorisk och individinriktad syn..

Attityder, bemötande och engagemang : Om emotionernas och myternas betydelse i mötet med kvinnor utsatta för mÀns vÄld

Denna studie i socialantropologi Àr baserad pÄ intervjuer med tvÄ kvinnor anstÀllda pÄ en kvinnojour. Den handlar om deras uppfattningar och erfarenheter vad gÀller uppbrottsprocessen för den kvinna som utsatts för mÀns vÄld och hur hon blir bemött av polis och sociala myndigheter under uppbrottet. Kvinnan som ska bryta sig loss frÄn mannen mÄste ofta ta kontakt med olika myndigheter för att lösa sin situation och dessa har visat sig agera pÄ olika sÀtt. Deras kunskap Àr av stor vikt, men det Àr ocksÄ nödvÀndigt att fundera pÄ hur de personliga kÀnslorna styr bemötandet och utgÄngen av mötet. MÀnniskan Àr mÄn om att försöka anpassa sina kÀnslor till situationen och tysta regler styr vad som Àr korrekt i en specifik situation.

Att ha ett barnperspektiv pÄ en kvinnojour

Ambitionen i denna studie Àr att synliggöra hur en lokal kvinnojour i Malmö arbetar med ett barnperspektiv samt vilka faktorer som kan ha försvÄrat respektive frÀmjat implementeringen av det. Detta dÄ kvinnojouren under tre Är haft ett barnprojekt, vilket syftat till att implementera ett barnperspektiv i jourens verksamhet. Denna kvalitativa studie Àr inspirerad av processutvÀrdering som metod och baseras pÄ intervjuer med socialsekreterare, anstÀllda pÄ jouren och en representant frÄn RÀdda Barnen. För att analysera hur de arbetar med ett barnperspektiv har jag utgÄtt frÄn delaktighetsperspektivet och omsorgsperspektivet, bÄda centrala begrepp i Barnkonventionen. För att analysera vilka faktorer som kan ha frÀmjat respektive försvÄrat implementeringen av ett barnperspektiv har jag bland annat utgÄtt frÄn organisations- och implementeringsteorier.

UtvÀrdering av samverkansprojekt- exemplet kvinnofrid i Landskrona

Abstract År 1998 antog Riksdagen Regeringens proposition om Kvinnofrid, vilket var ett Ă„tgĂ€rdsprogram för att bekĂ€mpa vĂ„ldet mot kvinnor. Det ledde till att lĂ€nsstyrelserna fick fördela pengar i kommunerna för samverkan i förebyggande insatser mellan olika aktörer i samhĂ€llet och myndigheter. Landskrona Stad hade inte haft en kvinnojour pĂ„ mĂ„nga Ă„r och en revisionsrapport visade pĂ„ brister i kvinnofridsarbetet i Landskrona Stad. ISIS, en nybildad ideell kvinnojour i Landskrona och Röda Korset, som Ă€r en humanitĂ€r hjĂ€lporganisation, ville ocksĂ„ bidra till att frĂ€mja vĂ„ldsutsatta kvinnors situation och sĂ„ledes ingick dessa tre aktörer samverkan i ett tvĂ„Ă„rigt samverkansprojekt, finansierat av LĂ€nsstyrelsen i SkĂ„ne lĂ€n. Jag intervjuade nio personer som företrĂ€dde de tre samverkansaktörerna och jag ville fĂ„ veta hur dessa företrĂ€dare hade uppfattat samverkansprojektet, om de hade upplevt positiva och negativa aspekter av projektet och om de hade idĂ©er pĂ„ utvecklingsmöjligheter nĂ€r de sĂ„g tillbaka pĂ„ det avslutade samverkansprojektet. Jag anvĂ€nde mig av teorier om samverkan och begrepp inom institutionell teori nĂ€r jag kopplade min empiri till teori.

Samverkan mellan polis, socialtjÀnst och kvinnojour i Lycksele

Arbetet mot vÄld i nÀra relation, mÀns vÄld mot kvinnor, har sin utgÄngspunkt i svensk jÀmstÀlldhetspolitik. I Socialstyrelsens rapport Kostnader för vÄld mot kvinnor beskrivs vÄldet mot kvinnor som ett omfattande samhÀllsproblem. De har uppskattat kostnaderna till mellan 2695 ? 3300 miljoner kronor per Är. Det Àr mÄnga myndigheter, offentlig sektor och frivilliga organisationer som Àr inblandade i arbetet med vÄld i nÀra relationer och det krÀvs samverkan mellan dessa för att de skall kunna utföra sina arbetsuppgifter.

Vilka specialpedagogiska insatser Àr lÀmpliga frÄn skolan för barn som lever i familjer dÀr relationsvÄld förekommer.

Syftet med detta arbete Àr att fÄ mer kunskap om vad det innebÀr att fÄ vÀxa upp i vÄldets nÀrhet, vilka konsekvenser det kan föra med sig samt vilka insatser som Àr lÀmpliga frÄn skolan. Arbetet ger översikt över tidigare forskning Genom att intervjua personal som arbetar med barn, vill jag synliggöra barnens förhÄllanden och vilka effekter vÄldet kan ha. Skolan ska ta ansvar för barnet och de förhÄllande som rÄder dÀr. Hur barn ska bemötas, som lever med relationsvÄld i familjen, Àr upp till den enskilde pedagogen. Bra handledning frÄn specialpedagog och rektors stöd behövs för att försÀkra barnet en sÄ fungerande tillvaro som möjligt.

Samverkan - kvinnojour och socialtjÀnst kring kvinnofrid

SammanfattningSyfte och frÄgestÀllningarSyftet med studien var att undersöka idrottslÀrares instÀllning till friluftsliv som metod för att uppnÄ mÄlen i Lpo94 rörande natur och miljöfrÄgor. FrÄgestÀllningar:·        Vad anser lÀrarna vara friluftsliv inom skolans ramar?·        Hur arbetar lÀrarna med friluftsliv i skolan?·        Hur skulle lÀrarna vilja arbeta med friluftsliv i skolan?·        Anser lÀrarna att det finns möjlighet att anvÀnda friluftsliv som metod för att vÀcka miljöengagemang hos eleven? MetodDatainsamlingen bestod av halvstrukturerade intervjuer med fyra lÀrare med varierande Älder och tid i yrket och frÄn olika lÀn i Sverige. Samtliga lÀrare var verksamma i Àmnet idrott och hÀlsa i grundskolans senare Är. Som analysredskap har vi anvÀnt oss av Sandells modell om friluftsstilar som bygger pÄ att olika typer av vistelse i naturen kan ge olika typer av miljöengagemang. ResultatLÀrarna var positiva till att anvÀnda friluftsliv som metod för att skapa ett miljöengagemang men deras tankar och visioner kring det gÄr kraftigt isÀr med hur verkligheten ser ut i skolorna. LÀrarna nÀmner brist pÄ tid, pengar, samarbetssvÄrigheter med andra lÀrare som faktorer till att de inte bedriver friluftsliv i större utstrÀckning.

Yrkesrelaterad livskvalitet - upplevd pÄverkan av att hjÀlpa

Posttraumatiskt Stressyndrom (PTSD) Àr en erkÀnd diagnos som listades i DSM-III Är 1980. NÄgot som inte har uppmÀrksammats pÄ samma sÀtt Àr de symptom som upplevs av individer som i andra hand exponeras för trauma. Exempelvis de som tar emot en primÀrdrabbads berÀttelse. För att beskriva pÄverkan av att ta emot en primÀrdrabbads berÀttelse har termen yrkesrelaterad livskvalitet (Professional quality of life) anvÀnts. Forskning med fokus pÄ yrkesrelaterad livskvalitet har bedrivits inom mÄnga olika yrken.

Kvinnojourer i samverkan med socialtjÀnsten : hur personal pÄ kvinnojourer upplever samarbetet

Syftet med studien har varit att undersöka hur personal pÄ kvinnojourer upplever att samverkan med socialtjÀnsten fungerar. Dessa organisationer Àr bÄda betydelsefulla aktörer i arbetet med vÄldsutsatta kvinnor och dÀrför Àr det viktigt att de kan mötas och ta tillvara pÄ varandras kompetenser för att uppnÄ en sÄ god samverkan som möjligt. FrÄgestÀllningarna som resultatet bygger pÄ Àr Hur tycker personalen pÄ kvinnojourerna att samarbetet med socialtjÀnsten fungerar? Finns det nÄgot som skulle behöva förÀndras för att förbÀttra arbetet och i sÄdana fall hur? Hur ser ansvarsfördelningen ut mellan kvinnojour och socialtjÀnst - finns det tydliga roller att förhÄlla sig till i det gemensamma arbetet att ge stöd och hjÀlp till en utsatt kvinna? Informanterna i den hÀr studien arbetar pÄ sex olika kvinnojourer. Kvalitativ forskningsmetod, med semistrukturerade intervjuer har anvÀnts för att fÄ svar pÄ frÄgorna och de inspelade intervjuerna har transkriberats och sedan meningskategoriserats för att fÄ struktur pÄ empirin.

Barn som har svÄrt för att leka med andra barn i förskolan

Ett antal förskollÀrare har intervjuats om sin syn pÄ barn som har svÄrt att leka med andra barn. Pedagogerna har en samstÀmmig bild av att dessa barn oftast reagerar med att antingen dra sig tillbaka eller med att bli utagerande vid kamratkontakt. För att stötta dessa barn Àr det vanligaste arbetssÀttet för pedagogerna att gÄ in i leken. De intervjuade uttrycker speciellt oro för att de inÄtvÀnda barnen blir bortglömda samt att de utagerande barnen skall fÄ stÀmpeln "de som alltid förstör"..

Polisens bemötande av vÄldsutsatta kvinnor

Rapportens huvudsyfte Àr att visa hur vÄldsutsatta kvinnor uppfattar polisens bemötande och Àven hur de önskat att de blivit bemötta. Vi har valt detta Àmne för att fÄ en liten bild av hur vÄldsutsatta kvinnor ser pÄ bemötandet av polisen och ocksÄ dÀrigenom fÄ svar pÄ hur polisen borde bemöta dem. Vi kom i kontakt med tre anonyma kvinnor (bl.a. genom Faluns kvinnojour) som antingen svarade pÄ vÄra frÄgor via mail eller telefon. Svaren vi fÄtt av dessa kvinnor ger en vÀldigt dyster bild dÄ ingen av dem Àr nöjd med polisens bemötande.

"Det Àr först nu som jag förstÄr..."

Abstract : Under vĂ„ren 2008 gjordes en utvĂ€rdering av en kvinnojour i en medelstor svensk stad. En uppföljning har nu genomförts för att ta reda pĂ„ om de goda resultat som uppvisades hĂ„ller i sig pĂ„ lite lĂ€ngre sikt.Baserat pĂ„ framförallt en feministisk förstĂ„else av vĂ„ldet i kombination med teorier om brottsoffer, empowerment och emotionssociologi undersöktes kvinnornas uppfattning av sin situation idag med hjĂ€lp av enkĂ€ter, fokusgrupper och enskilda intervjuer. Även dagboksanteckningar har studerats. I likhet med den inledande undersökningen visar uppföljningen att stödet frĂ„n kvinnojouren Ă€r uppskattat och en ovĂ€rderlig hjĂ€lp för förstĂ„elsen av vad man varit med om och hur man kan gĂ„ vidare. VĂ„ldet har i stort sett upphört, och förbĂ€ttringen gĂ€llande psykisk hĂ€lsa, sjĂ€lvförtroende och rĂ€dsla hĂ„ller i sig, Ă€ven om en lĂ€tt tillbakagĂ„ng antyds i vissa fall vid den andra uppföljningen.

1 NĂ€sta sida ->